سفارش تبلیغ
صبا ویژن
قالب وبلاگ

انزلی
این وبلاگ جهت آشنایی شما دوست عزیز درباره ی بندر انزلی هستش 

1.مذهب :


اکثریت اهالی بندرانزلی، مسلمان و شعیه مذهب هستند. حدود 45 خانوار ارمنی با جمعیتی150 نفر در انزلی زندگی می نمایند که دارای کلیسائی قدیمی با سابقه ای بیش از 250 سال در میدان شهر مقابل ساختمان دادگستری و یک گورستان مقابل گورستان مسلمانان میباشند که در مواقع لزوم کشیش از تهران می آید. این بندر پیرو دین زردتشی ندارد  و فقط چند نفر کلیمی و مسیحی در انزلی زندگی می‌نماید.

 

2.زبـان و  قومیت :


انزلی با اینکه یک شهر مهاجر نشین است. در گذشته بیشتر اهالی آن را مردم گیل تشکیل میدادند، ولی حالیه بافت جمعیت شهر به هم خورده و نیمی از اهالی را آذر زبان و اهالی سایر شهرهای گیلان خصوصاً فومنات تسکیل  میدهند.

 


3. غذای محلی :

 

درگذشته تنها خوراک مردم انزلی، برنج بوده است ، ناهار و شام و حتی صبحانه. معروف است  اگر خانه ای ناهار آبگوشت  داشت  و پدر خانواده  از نانوائی، نان خریداری میکرد  ناچار آن را مخفیانه به منزل می رسانید که مبادا ببینند و بگویند فلانی وضعش خراب است به ناچار نان می خورد. ولی امروزه اکثریت اهالی فقط  ناهار برنج می خورند  واکثراً  درشهر به جای کته پلو، پلو را آبکش  می نمایند  و شب ها نیز نان صرف میکنند . سابقاً قبل از ظهر  و نزدیک عصر خصوصاً در روستاها دورهم می نشستند  پلوی سرد  «سرد پلا» را  با مغز گردو، پیاز، سیر  و اشپل ماهی  شور می خوردند  و در سر سفره  هر خانوار در تمام فصول ماهی وجود داشت «ماهی شور  - ماهی دودی» ودر فصل پائیز  و زمستان  هم ماهی سرخ کرده  - ماهی فی ویچ ، ماهی تنوری و انواع ماهی با پخت های مختلف ، افسوس که این برنامه غذائی به فراموشی سپرده شد و بسیاری ازخانواده ها دستشان از ماهی کوتاه است. معروفترین ماهی های بندرانزلی  «ماهی سفید  - سوف  - کپور - کنال - اردک ماهی - کولی - کولمه » و لذیذترین آنها ماهی سفید وکباب ماهی اوزون برون میباشد .  از خورشت های محلی که معروف است :  باقلی قاتق  - فسنجان  - ترشه تره میرزا قاسمی  - سبزی قورمه  - آلو مسما  - قیمه  - مرغ ترش  - سیر قلیه و ...

از چاشنی های معروف : سیر ترشی  - هفت بیجار  - بادمجان ترشی  - شلغم  - ترشی - خیارشور که معمولاً در خانه ها نیز میگذارند.


[ چهارشنبه 91/10/6 ] [ 10:22 عصر ] [ موهاد ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 11
کل بازدیدها: 17730